Tipy a triky na kvalitní opálení

Tento článek vám pomůže nalézt správný poměr slunečního svitu pro vaše tělo a zároveň vám pomůže vybrat  takový krém, který je šetrý nejen k vám, ale  také k vašemu okolí.

S letní pohodou a sluníčkem automaticky přichází nutkavost být opálený. Z opáleného člověka a tím opáleným živočichem můžeme být i my sami, jaksi podvědomě vyzařuje známka dobře stráveného léta a sexy zdravého těla. Jak už to však bývá nic se nemá přehánět a i pobyt na slunci by měl být úměrný tomu, co naše kůže přirozeně snese. Někdo může namítat, že se stačí namazat dobrým krémem a tím je věc vyřešena. Jiný zas, že se stačí promazat zevnitř. Ať tak, či tak u současných opalovacích krémů a zvyků na nás číhá past. Najevo totiž vychází, že tam kde nás chemie krátkodobě ochrání, tam nás jinde dlouhodobě zabíjí. Příkladem budiž studie, která potvrzuje, že syntetické UV filtry oxybenzon a oktinoxát škodí nejen lidskému tělu. Jejich účinky cítí i oceány. Z naší krásně opalené a promazané kůže moře dostane dávku 14 tisíce tun opalovacího krému ročně. Chemické látky obsažené v jednotlivých filtrech, konkrétně oxybenzon a oktinoxát oslabují odolnost mořských korálů, které jsou pak náchylnější k bělení, tedy jejich postupnému vymírání. Ingredience krémů mohou také druhotně narušit rozmnožování ryb.

Proč by mne měla zajímat ochrana korálových útesů?

Oxybenzon a Ethylhexyl methoxycinamát (EHMC): Tyto látky se podílí na znečištění řek a na devastaci korálových útesů (spolu s kyselostí oceánů a rostoucí teplotou). Jak známo, tak korálové útesy jsou pro mořské ekosystémy klíčové neboť fungují jako útočiště pro 25 % všech mořských živočichů. Zároveň vyrovnávají podíl CO2 ve vodě a produkují kyslík. Za tímto účelem ochrany korálů je na Havaji zakázán prodej takových opalovacích krémů, které obsahujících oba zmíněné chemické UV filtry. Dále je potřeba říci, že UV filtry jsou převážně látky lipofilní, a mohou se tak kumulovat v tukových tkáních vodních živočichů. Vzhledem k hormonálním vlivům některých filtrů je podezření, že tyto látky mohou narušovat endokrinní systém vodních živočichů.  A to nejlepší na závěr! Řada UV filtrů považovaných za endokrinní disruptory byly  již prokázány v tkáních ryb. A to je už jen kousek do potravního řetězce a tím i našeho žaludku.

Jak tedy docílit opálení aniž bych ublížil sobě anebo svému okolí ?

Jednou z cest je nepřehánět slunění a kupovat si taková mazadla, které mají přírodní UV filtry na bázi mechanických filtrů, které jsou složené z přírodních minerálů. Konkrétně pak z kovů – titanu a zinku. Na opalovacích přípravcích je najdete v anglické verzi jako „titanium dioxide“ a „zinc oxide“. Tyto bílé prášky mají široké využití i v jiné oblasti, než je kosmetika. Mimo jiného se z nich vyrábějí třeba barvy na stěny. Oxid titaničitý odráží středněvlnné UV-B i část dlouhovlnného UV-A záření. Zkrátka a dobře, než si daný krém pořídíte, přečtěte si, ostatně jako poslední dobou téměř u všeho, z čeho je složen.

Šest základních pravidel pro zdravé opálení

Abychom na své kůži měli dobrý a hlavně zdravý pocit z prožitého léta, je dobré se při opalování řidit těmito pravidly.

  1. Neoddávejte své tělo na přímém slunci mezi 11. a 15. hodinou.
  2. Pokud můžete, pokrývejte svou kůži oblečením. A nezapomeňte na pokrývku hlavy. Noste sluneční brýle. Hledejte na nich označení UV 400. Znamená to, že vás ochrání před slunečním zářením s vlnovou délkou menší než 400 nanometrů, tedy před UVA i UVB zářením.
  3. Zjistěte, jak moc vaše pokožka dokáže snášet sluníčko. To můžete zjistit třeba zde. Dále pak je vhodné zjistit aktuální místní UV index. UV index měří intenzitu UV záření a dává nám jasnější představu o tom, jak bychom se před ním měli chránit.Ochranu opalovacím přípravkem vyžaduje UV index vyšší než 3. Při UV indexu 11 a výš se nedoporučuje vycházet na slunce. Aktuální UV index můžete zjistit zde.
  4. Chraňte sebe a svou kůži i z druhé strany. Jinými slovy, promázevejte se i zevnitř. Ale nikoliv za pomocí alkoholu, ale především za pomocí stravy bohaté na antioxidanty. Tím dokážete snížit počet volných radikálů, které vznikají při slunění a mají moc způsobit poškození buněk. Do svého jídelníčku zařaďte třeba špenát, brokolici, lesní ovoce nebo zelený čaj.
  5. Svou kůži chraňte opalovacími krémy s co nejvyšším obsahem přírodních látek a s bezpečnými UV filtry. Vybírejte opalovací krémy, které chrání vaši pokožku a nezatěžují vodní organismy. Tedy opalovací krémy s minerálními filtry. Tyto filtry jsou bezpečné, protože fungují čistě mechanicky – na kůži vytváří slabou vrstvu odrážející záření. Nejčastější jsou oxid titaničitý (titanium dioxide, TiO2) a oxid zinečnatý (zinc oxide, ZnO). Pozor jen, aby neobsahovaly nano částice, ty mohou být rizikové. Volte krémy s co nejvíce přirodním složením a takové krémy, které mají eko certifikaci (EcoCert, COSMOS organic, BHDI apod. České ochranné známky jsou CPK bio).
  6. Pokud jste vystaveni slunci delší dobu, při koupání i při sportu, opakujte aplikaci krému v pravidelných intervalech.

A nejenže jsme za vás o tomto tématu přečetli mnoho článků, ale dokonce jsme pro vás našli obchod. Zde můžete nalézt spoustu zajímavých tipů, jak se nejen dobře chránit, ale zároveň být zodpovědní i vůči svému okolí. Obchod se jmenuje BIOOO.cz a najdete v něm spousty užitečných tipů.

Přejeme nám všem fain bezva príma léto!