Bojíte se na volnou nohu? Inspirujte se příběhy mladých, kteří prorazili

Z posledních dvou vydání prestižního přehledu Forbes „30 pod 30“ jsme vybrali pět příběhů lidí, kteří se nebáli vlka nic a šli si za svým.

 

Že netušíte, jaké je vaše téma a jak odhadnout, zda má šanci na úspěch? Na níže uvedených příkladech je zřejmé, že je jedno, co děláte – jestli pečete chleba, nebo poskytujete lidem půjčky. Důležité je učit se ze svých chyb a pracovat s nadšením a vášní.

Juliana Fischerová, 27 let, food blogerka

Víte, co je „maškrtnica“? Slovenský výraz pro mlsné děvče. Mezi domácími pekaři je teď spíš synonymem pro prověřené recepty na žitný i pšeničný chléb, koblihy, bagety nebo kynuté sladkosti. A tomu, kdo se alespoň trochu pohybuje ve světě pečení a food blogerů, přibyla ještě jedna asociace: Maškrtnica rovná se Juliana Fischerová, která se blogování věnuje už šest let, s pečivem z kvásku ale experimentuje ještě déle.

Právě díky ní se vlna zájmu o kvalitní chléb (často i doma pečený) rozjela v Česku naplno. Fischerová vyřešila otázku všech začínajících pekařů: kde sebrat kvásek? Založila projekt kváskové online mapy, díky níž se kváskuchtiví nadšenci mohou dovolat zkušeným pekařům, kteří se nezištně dělí o své kvásky s ostatními.

Chlebový boom rozšířila i na sociálních sítích: ve facebookové skupině PečemPecen radí už 40 tisícům lidí, co dělat, když se jim experimenty s domácím chlebem nedaří. Vede pekařské kurzy a moderuje vlastní pořad na Radiu Wave s příznačným názvem Ve vlastní šťávě.

„Díky tomu, že lidé začali péct víc doma, se zvedl pojem kváskový chleba i mezi pekárnami. Lidé už umí poznat a koupit dobrý chleba,“ říká vystudovaná novinářka. Před měsícem vydala ve spolupráci se SuperTramp Coffee první knížku převážně sladkých receptů a začíná pracovat na velké kuchařce, která bude zejména o chlebu.

Důkazem, že charitu nedělají jenom modelky, je i další z aktivit této pozoruhodné pekařky. Fisherová odstartovala ve food bloggerské komunitě dobročinnou akci cook2help na podporu Lékařů bez hranic.

A aby toho nebylo málo, s roční dcerkou Žofií brázdí Prahu a recenzuje pražské kavárny, zejména z hlediska přívětivosti k dětem. Recenze najdete na blogu Na lovu s kočárkem.

Jaroslav Kalfař, 29 let, spisovatel

Spisovatel s českými kořeny, který od svých 15 let žije v New Yorku, loni oslnil literární svět svým románovým debutem Kosmonaut z Čech. Pochvalné recenze o něm psaly i The New York Times či britský Guardian a jeho kniha se už dočkala překladu do několika jazyků – včetně češtiny.

Šušká se, že se kniha dočká i filmového zpracování. Jde o trochu fantaskní příběh muže, který se nečekaně stane národním hrdinou, když se vydává na nebezpečnou vesmírnou misi k Venuši a během osamělé cesty si začne uvědomovat, co je v životě skutečně důležité. Na stříbrném plátně ho uvidíme možná už příští rok.

Napadá vás, kdo by tohle mohl natočit? Časopis Forbes se Kalfaře zeptal jinak: koho by si jako režiséra svého příběhu představoval autor? „Potěšilo by mě, kdyby to byl Denis Villeneuve. Ale už jsem od známých slyšel, že by bylo zajímavé, kdyby se toho chopil Wes Anderson.“

Co dělá Jaroslav teď? Stará se o propagaci své prvotiny. A protože není dobré usnout na vavřínech, pracuje už na svém druhém románu, o tom ale zatím nechce nic prozradit. „Neskutečně si vážím pozitivních ohlasů a přál bych si i nadále psát knihy, se kterými jejich čtenáři budou moci navázat blízký vztah, intelektuální i emocionální,“ říká.

Jiří Kalfař, 29 let, módní návrhář

Ne, s Kalfařem-spisovatelem nemá opravdu nic společného. Tedy kromě toho, že je umělec. Jiří Kalfař studoval klasický balet v Praze a ve Stuttgartu a jako tanečník se také řadu let živil. „Tady KDE??? si připadám jako doma, na tomhle jevišti jsem měl své absolventské představení,“ zavzpomínal Jiří pro Forbes.

Cesty boží jsou nevyzpytatelné. V jednadvaceti letech opustil Jiří dráhu profesionálního tanečníka, protože chtěl od života víc. Mnohem víc! Živil se pak řadu let v New Yorku jako model a právě tady se dostal k módě, která ho chytla za srdce.

Ne, nešel studovat návrhářství. Pustil se do práce rovnou a naplno. „Tenhle byznys není o malých věcech. Nemá smysl být skromný. Musíte do své práce dát víc než ostatní, jen tak máte šanci uspět,“ tvrdí Jiří Kalfař, který vlastní značku založil na konci roku 2012.

Tenhle přístup se mu evidentně vyplatil. Jiří se postupně vypracovává mezi elitu – i tím, že systematicky pracuje na své prezentaci v zahraničí. Na Mercedez-Benz Kiev Fashion Days získal Kalfař dvakrát po sobě cenu pro nejlepšího návrháře kolekce pro muže, s dámskou kolekcí se loni představil i v oficiálním programu londýnského fashion weeku i v showroomu během fashion weeku v Paříži.

Jeho přístup k práci, inovativní střihy, originální siluety a také precizní práce s detaily v kolekcích pro muže i ženy záhy zaujaly mezinárodní odborné publikum: jeho kolekce se objevila v britské mutaci Vogue, prestižní francouzský magazín L’Officiel zařadil Kalfaře mezi 16 nejzajímavějších nových světových návrhářů, americký Nylon jej umístil do sledovaného výběru Eight Emerging To Watch, a v roce 2016 jeho plavky předváděla americká topmodelka Chrissy Teigen v prestižním vydání Sports Illustrated.

Mladý návrhář se hrdě hlásí k tomu, že je aktivista. „Nenávidím plýtvání. Dělám udržitelnou módu, moje výroba je etická, jsem v tomhle nekompromisní,“ říká Kalfař, který je vegetarián, řídí hybrid (těší se prý na den, kdy si pořídí teslu) a osobně se angažoval v nedávné kampani, na jejímž základě Sněmovna schválila zákaz kožešinových farem v Česku. „Móda je druhý nejšpinavější byznys na světě, je to hrozné svinstvo. Buď jdeš se svinstvem, nebo proti němu. Věřím, že člověk může věci změnit.“

Lukáš Stibor, 29 let, zakladatel Cleevio

Jeden z neaktivnějších českých start-upistů začal podnikat ve 14 letech – na živnostenský list svého kamaráda tvořil na zakázku weby, Java hry a později i mobilní aplikace. Své 18. narozeniny oslavil založením firmy Cleevio.

Společně s kolegy Miroslavem Chmelkou a Janem Částkou se firma stala základnou pro další projekty, v nichž měl Stibor vždy na starosti obchodní stránku.

Dost možná jste o nich už slyšeli a dost možná o nich ještě uslyšíte:

1. Spendee – tuhle aplikaci pro správu osobních financí si během prvních tří dnů stáhlo 100 tisíc lidí.
2. Gamee – herní platforma má 10 milionů aktivních uživatelů, partnerství s Facebookem, Kikem či Viberem a v zádech investory jako Index Ventures, Credo Ventures nebo Initial Capital.
3. Angee – bezpečnostní zařízení, které vypadá jako chytrý válec Amazon Echo, stojí 349 dolarů, právě míří k prvním zákazníkům (těm, kteří Angee pomohli k úspěšné kampani na Kickstarteru a Indiegogo) a posléze půjde na volný trh.

Stibor teď dělí svůj čas mezi Angee a Gamee (v Cleeviu a Spendee zůstává jako podílník a poradce). Co dělá ve volném čase, pokud mu nějaký zbyde? Věnuje se snoubence nebo bojovému umění wing chun.

Michal Šmída, 29 let, zakladatel Twisto

Syn jednoho z nejznámějších českých bankéřů se původně vydal v otcových stopách. Studoval na King’s College v Londýně, tři roky pracoval v bance Barclay’s. Když ale uviděl nastupující hvězdy sdílené ekonomiky, rozhodl se rozjet vlastní byznys.

Vrátil se do Prahy a pod dohledem investičních skupin Miton, Partners a Enern (kde působí jeho otec Petr) rozjel službu Twisto. Umožňuje odložené platby, v podstatě poskytuje nakupujícím mikroúvěry a to do jedné vteřiny (celkově zpracovali už půl milionu transakcí). Původní koncept se týkal jen nakupování na internetu, dnes se ovšem přesunul i do světa papírových faktur a složenek. „Financujeme lidem nákupy a běžné výdaje. A dáváme jim při internetovém nakupování pocit bezpečí,“ říká Šmída.

Depka nebo inspirace? Volba je na vás.

Sledovat úspěchy vrstevníků může mít dvojí efekt: buď dostanete pověstnou krizi mileniálů, že jste nic nedokázali a váš život je u konce a v troskách, nebo si řeknete: když on/ona, tak já taky – a pustíte se do toho. Ať už to bude cokoliv.

Chcete se stát kuchařem, hercem, byznys konzultantem? Nebo vás láká točit filmy, cestovat či psát? Je jedno, jestli rozjíždíte vlastní byznys (firmu), nebo zda se chystáte jet opravdu jen a jen na svoje triko (například jako foodbloger nebo nezávislý copywriter).

Úspěšní lidé ve vašem okolí vám mohou být inspirací a zároveň se můžete poučit z jejich chyb. Někteří mladí z našeho výčtu účinkovali například na proslulé FuckUp Nights, kde se svěřili s obtížemi, které je potkaly v cestě za vysněným povoláním či podnikáním. Schválně se podívejte na www.fuckupnights.cz.

Chcete se dozvědět víc o tom, jak být svobodný, nezávislý a úspěšný, a co všechno podnikání obnáší? Přečtěte si náš článek.